מגייסים – שיקלו מילים בתיאור משרה

דקות 5 | 14 באוגוסט 2019
אילוסטרציה - גיוס, מיתוג מעסיק

שתף:

בדוח שפרסמה לינקדאין לאחרונה, החברה מציעה למגייסים לשקול מילים בתיאור משרה במודעת דרושים ולאורך תהליך הגיוס, אחרת הם עלולים לאבד מועמדים מתאימים. המחקר כמובן התייחס לשפה האנגלית, אך רלוונטי גם לנו.

ובהזדמנות זו, בגלל ההבדלים בין השפה האנגלית לעברית, שווה לזכור את סעיף 8 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, הקובע כי מעסיק או כל אדם הזקוק לעובד, לא יפרסם מודעה לגבי הצעת עבודה או שליחה להכשרה מקצועית, אלא אם כן הצעת העבודה צוינה בלשון זכר ובלשון נקבה, בין ביחיד ובין ברבים.

בחירת מילים ותכנים משפיעה על המועמדים

המחקר של לינקדאין העלה לדוגמה, שאחת מכל ארבע נשים תירתע מלעבוד במקום המתאר את סביבת העבודה כ"תובענית" (Demanding).  השימוש במילה "אגרסיבי" במודעה, בכדי לתאר את המועמד המתאים, ירתיע 44% מהנשים ו- 33% מהגברים, מהגשת מועמדות.

לעומת זאת, על-פי המחקר של לינקדאין, נשים וגברים הגיבו באופן חיובי למילים כגון רב-עוצמה (Powerful) או בטוח בעצמו (Confident) בתיאור המועמד האידאלי. עוד העלה המחקר כי נשים נוטות להעדיף ביטויים המתייחסים לאופיין, כגון "חביב" (Likeable) או "תומך" (Supportive).

יתכן שזה נובע בין השאר, מההבדלים באופן בו מדברת המדיה על אנשי / נשות מקצוע: לנשים מתייחסים במונחים רגשיים יותר, ולגברים במונחים החלטיים יותר.

בעוד שהתקשורת מדגישה בדרך כלל את כוחו של מייקל בלומברג (התיאורים המובילים בהקשר שלו היו "אגרסיבי" ו"נועז") כאשר מתייחסים לאופרה ווינפרי, שמשפיעה לא פחות ממנו, התקשורת מדברת עליה במונחים עמומים יותר, הקשורים לאופייה ("מדהימה", "שמחה"). את דונלד טראמפ מכנה התקשורת "חזק", בעוד שאת תרזה מיי מכנה התקשורת "מאופקת/מרוסנת".

הוסיפו לכך את העובדה ש- 61% מהנשים מקשרות אסוציאטיבית, בין "כישורים רכים" למין הנשי, בעוד שרק 51% מהגברים מייחסים "כישורים רכים" למין הגברי, ולכן נוטים יותר להדגיש "כישורים קשים" כגון יכולות טכנולוגיות.

בראש הביטויים בהם משתמשים גם הנשים וגם הגברים בכדי לתאר את עצמם בראיון עבודה, נמצאים הביטויים "חרוץ" (Hard-working), "טוב בעבודתי/במה שאני עושה" (Good at my job), ו"בטוח בעצמי" (Confident). נשים, יותר מגברים, רוצות להיתפש כ"מתאימות" (Qualified), "חכמות" (Smart), ו"כשירות" (Competent), בסיומו של ראיון עבודה. לעומת זאת, גברים רוצים להיתפש כ"ישרים", "אמינים" ו"כנים".

המגייסים חייבים לדעת מאילו מילים, מונחים ותכנים יש להימנע, ובאילו כדאי להשתמש, בכדי לפנות לכל סוגי המועמדים.

בהקשר זה, כדאי להתייחס לסקר אחר של לינקדאין, שהעלה שמידע אודות שכר והטבות הוא התוכן החשוב ביותר במודעה, עבור 68% מהנשים. זאת משום שהן סבורות שמידע כזה מעיד כנראה על מחויבות לשקיפות בשכר ושכר יותר שוויוני בין נשים לגברים.

אבל לניסוחי המודעה יש השפעה לא רק בתחום המגדרי. יש מודעות שהניסוח שלהן ידיף ריח חריף של גילנות. שימוש בביטויים כמו "מהיר", "אנרגטי", "אוריינטציה דיגיטאלית", עלול לרמוז לכך שעובדים מבוגרים לא צריכים להגיש מועמדות.

לבחירת המילים יש השפעה על ההיבטים השונים של הגיוס, החל מהדרך שבה החברה מתארת את עצמה ועד לטון שהיא קובעת למועמדים. שימוש בביטויים שעלולים להרתיע מועמדות/ים, או בני 40 ומעלה, מלהגיש מועמדות, עלול להשפיע על יכולתו של ארגון לבנות נבחרת מגוונת ומכילה.

למילים שחברות ואנשים בוחרים בכדי לתאר מי הם ומה הם עושים, יש השפעה ישירה על החווית העבודה שלהם, ועל סוג החברות אליהן הם נמשכים. פעמים רבות זה לא רק מה שאתה אומר, אלא איך אתה אומר את זה.
בחירה נכונה של המילים בתיאור משרה במודעות דרושים, במהלך ראיונות, בחומרים של מיתוג מעסיק ובמדיה החברתית, יכולים לעזור למעסיקים למשוך, לבנות ולשמר צוותים מגוונים יותר וליצור סביבה מכילה יותר לכל העובדים.

בהקשר זה, אנו ממליצים לכם לקרוא גם את הפוסט שלנו על הבדלים בין נשים לגברים בחיפוש עבודה.

 

הצטרפו לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה – בקבוצת הלינקדאין שלנו!

שתף: