עלייתו של הארגון החברתי – מהון אנושי להון חברתי

דקות 5 | 14 בנובמבר 2018
אילוסטרציה של דלוייט - ארגון חברתי

שתף:

דלויט על הארגון החברתי

דוח 2018 Deloitte GLOBAL Human Capital Trends מגלה שינוי עמוק שעובר על ארגונים: העלייה המהירה של מה שאנו מכנים הארגון החברתי.

ארגונים כבר לא נשפטים רק על-פי הביצועים הפיננסיים שלהם, או אפילו איכות המוצרים או השירותים שלהם. במקום זאת, הם מוערכים על בסיס השפעתם על החברה בכללותה – הפיכתם מארגונים עסקיים בלבד, לארגונים חברתיים.
המגמה החלה ב- 2008 עם המשבר הכלכלי בארה"ב, והיא תופסת תאוצה בשל השינויים החברתיים, כלכליים ופוליטיים של העשור האחרון:

  • דור ה- Y בחזית – 90% מהם סבורים שארגון צריך לשחק תפקיד חברתי שהופך את עולמנו למקום שטוב יותר לחיות בו ואף להימדד על פי תרומה זו. רק 5% סבורים שארגון יכול להתקיים לאורך זמן, אם יתמקד בהשגת רווחיות בלבד.
  • צפייה שמעסקים שימלאו את הוואקום החברתי שפוליטיקאים משאירים מאחור – אנשים מצפים שארגונים ייקחו אחריות על נושאים כגון אי שוויון בהכנסות, גיוון תעסוקתי והכלה, בריאות ורווחה ועוד.
  • לשינוי הטכנולוגי יש השפעות בלתי צפויות על החברה, גם כאשר הוא יוצר הזדמנויות משמעותיות להשגת צמיחה בת-קיימא ומקיפה – בינה מלאכותית ולמידת מכונה ללא ספק יובילו לאובדן מקומות עבודה פוטנציאליים. אנשים מבינים כי שינוי טכנולוגי מהיר, גם אם יש בו הזדמנויות עצומות, עלול להביא להשפעות בלתי צפויות שיכולות לערער את הלכידות החברתית, והם מצפים מעסקים לתעל את הכוחות האלה לטובת הכלל.

ההון החברתי מקבל חשיבות בדיוק כמו ההון הפיננסי וההון האנושי, והוא הופך להיות חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה הארגונית.

איך זה ישפיע על הארגון? – צפו בווידאו קצרצר של דלוייט המתמצת את הנושא

עשרת המגמות המשפיעות על הארגון חברתי, עפ"י דלויט:

  1. צוותים מנהיגים צוותים – מנהלים בכירים בארגון פועלים יחד כצוות המנהיג את הארגון, בשעה שהם מובילים גם צוותים פונקציונליים משלהם
  2. כוח עבודה מעורב – עליה בכמות קבלני משנה, פרילנסרים ו'כלכלת חלטורה' – gig economy
  3. תגמול חדש – עובדים ממנפים את כוחם כאינדיבידואלים, ומצפים לתגמול אישי, גמיש ומותאם לצרכיהם
  4. מקידום להתקדמות – במקום מסלול קריירה, ארגונים עוברים למודל המעצים אנשים לרכוש ניסיון בעל ערך, לגלות תפקידים חדשים ולהמציא את עצמם מחדש
  5. תוחלת חיים – עבודה בעידן של תוחלת חיים בת 100 שנה, מחייבת ארגונים לכלול גם עובדים מבוגרים יותר ולפתח מודלים חדשים של קריירה
  6. אחריות חברתית – ערך המותג הנתפש כאחראי בנושאים כגון מגוון תעסוקתי, שוויון מגדרי, שוויון בהכנסות, הגירה, שינויים אקלים וכד', רק עולה, בעוד שארגונים נתפשים ככאלה שלא לוקחים אחריות, נפגעים עסקית
  7. רווחה: אסטרטגיה ואחריות – העובדים דורשים מהארגונים להרחיב את היצע ההטבות שלהם, וכלול מגוון רחב של תוכניות לבריאות פיזית, נפשית, כלכלית ורוחנית
  8. בינה מלאכותית, רובוטים, אוטומציה… וגם עובדים – ככל שטכנולוגיות מתקדמות חודרות למקום העבודה, עולה חשיבותן של מיומנויות אנושיות כגון חשיבה ביקורתית, יצירתיות, ופתרון בעיות חברות מובילות מכירות בכך שטכנולוגיות אלו יעילות ביותר כאשר הן משלימות בני אדם, ולא מחליפות אותן
  9. סביבת עבודה סופר-מקושרת – מקומות העבודה מוצפים בכלים חדשים ומרגשים לתקשורת, שכל אחד מהם מבטיח לשפר את הפרודוקטיביות. עם זאת, ההנהלה צריכה לקבל החלטות במה וכיצד להשתמש בהם, אם בכלל
  10. נתונים אודות אנשים – המידע שנצבר אודות עובדים, יכול לספק הרבה תועלות לארגון ולעובדים, אולם עלול גם להעלות סיכונים ושאלות אתיות כשמדובר במידע אישי.

 

הצטרפו לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה – בקבוצת הלינקדאין שלנו!

שתף: