הנוסחה של גוגל למנהלים ומנהיגים מוצלחים – יש לכם את מה שצריך?

22 בינואר 2019 | כללי
0 תגובות

ב- 2008 גוגל הפעילה את יכולות האנליטיקה שלה על עובדי הארגון, במטרה למצוא מה הופך מנהלים למוצלחים.
עשור לאחר מכן חזרה החברה עם תוצאות של מחקרים נוספים, שחיזקו את הממצאים הראשוניים בנושא.

אז מהן התכונות שצריך, בכדי להיות מנהלים ומנהיגים מוצלחים?

חמשת התכונות ההכרחיות עפ"י גוגל הן

1. מאמן (קואצ'ר) טוב

כולנו בוגרים, אבל אין זה אומר אנחנו יודעים הכל… כולנו יכולים להרוויח מעצה טובה או הכוונה שנקבל.

מנהל מוצלח הוא חצי קואצ'ר. ההיכרות עם העובדים שלו – החוזקות, החולשות והיעדים שלהם, היא נקודת המוצא למתן הכוונה טובה.
מאמן מוצלח הוא מי שמכיר את יכולות העובדים ואת היעדים שלהם, שואל שאלות, מקשיב למה שיש להם לומר, ובוחן אותם מול האופן שבו עובד הארגון.
מנהל טוב הוא אחד שנותן פידבק, כלים והכוונה, ועוזר לאנשים שלו להוציא מעצמם את המיטב.

2. מעצים אנשי צוות ולא עוסק בניהול ברמת המיקרו

קל ליפול למלכודת של ניהול ברמת המיקרו (micromanagement). אם עובד לא מבצע את תפקידו כראוי, פעמים רבות האינסטינקט הוא להתחיל להתערב בעבודתו. זה מנוגד לכל מה שאפקטיבי, לא רק כלפי אותו עובד, אלא גם כלפי הארגון.
מה שחשוב לעשות, זה לגרום לעובד לקחת אחריות על התפקיד שלו, על היעדים שקיבל והתוצרים שהוא צריך לספק.
מנהל טוב צריך לאפשר לעובדים לעשות את עבודתם, ולהצליח (ואולי לפעמים גם להיכשל וללמוד מטעויות).
הוא צריך להעביר לעובדים את החזון והציפיות שלו, מבלי להתערב ברמת המיקרו. ניהול ברמת המיקרו אינו אפקטיבי גם ברמת הארגון, משום שהמנהל במקום לעשות את עבודתו שלו, מוצא עצמו עסוק במה שעובדיו צריכים לעשות.

כמובן שמנהל טוב צריך לעזור לאנשי הצוות שלו באמצעות מיקוד בתמונה הכוללת. הוא צריך להניע אותם ולתת להם מוטיבציה, באמצעות אסטרטגיה ברורה, העצמת הצוות ועבודה משותפת, ממקום של אמון הדדי.

3. יוצר סביבת עבודה מכילה ומעוניין בהצלחת העובדים

אנחנו לא רובוטים. אמפטיה, התעניינות וכבוד הם יסודות קריטיים בניהול צוות עם ביצועים גבוהים. בכדי עובד ישתף רעיונות פורצי דרך או ביקורת, הוא צריך לחוש שהוא בסביבה פתוחה לרעיונות, מקשיבה ותומכת.
בכל מקום בו האווירה אינה פתוחה לזווית ראיה אחרת, תהייה סטגנציה. צוותים העובדים באווירה כזו אינם יכולים להיות צוותים בעלי תרומה גבוהה.

הדבר נכון גם כאשר מתייחסים לגיוון תעסוקתי. נקודות ההשקפה השונות שמביאים איתם אנשים מרקעים מגוונים, נותנות פרספקטיבה נקייה ככל שניתן מהטיות כלשהן, על המוצרים, השירותים והארגון בכללו.

4. פרודוקטיבי ומונחה-יעדים

מנהל טוב מהווה מודל חיקוי ומקור השראה לעובדים שלו. אנשי צוות נוהגים לאמץ את הסגנון של המנהל שלהם ואת 'רוח המפקד'.
ההתנהגות של המנהל, האתיקה המקצועית, תחושת ה- ‘can do’ והדחף להביא תוצאות, משפיעים על התפקוד של הצוות ועל האופן שבו יתמודד עם אתגרים.

מנהל מוצלח מכוון את עובדיו לרף גבוה של ביצועים, ומראה להם מהם הסטנדרטים, גם במונחי כמות וגם במונחי איכות, להם הארגון שואף.
אף אחד לא מעוניין לעבוד תחת מנהל שנתפש בעיניו כעצלן, רשלני או לא אמין. לכן מנהל שעומד ביעדים ובסטנדרטים שהוא עצמו הציב, משרה גם בצוות שלו את היכולת לעמוד במשימות.

5. מתקשר טוב – מקשיב ומשתף במידע

תקשורת טובה היא תכונה ש-או שיש למנהל מוצלח, או שהוא צריך לרכוש אותה. בכל מקרה, זו תכונה הכרחית.

מנהל הוא גם מנהיג, שצריך שקולו ישמע בכדי להשפיע, ובה בעת, צריכה להיות לו יכולת הקשבה. אף אחד לא יכול ללמוד משהו חדש, אם רק ידבר ולא יקשיב.

כמו בנושאים אחרים, מנהל טוב קובע את הטון בכל הקשור לתקשורת עם הצוות שלו, והתקשורת בינם לבין עצמם. תקשורת פתוחה ורציפה, בדיקות תכופות מול אנשי הצוות, פגישות אחד-על-אחד, והעברת מסר תומך, יקבעו את אופי הניהול, כמו גם את תרבות ההתנהלות בין העובדים.

 

מנהל מוצלח עושה מעל ומעבר

נכון, לא כולנו עובדים בגוגל, אבל זה לא אומר אנחנו לא יכולים ללמוד מהם את חמשת העקרונות של ניהול אנשים, על-מנת יביאו תוצאות ויובילו להצלחה. בסופו של דבר, מערכת היחסים שיוצר המנהל עם אנשי הצוות שלו, היא המשפיעה העיקרית על מידת המחוברות שלהם לארגון, על שביעות הרצון שלהם ועל הביצועים והתפוקות.

… ותמיד תזכרו את המשפט הישן והחכם שאומר: "עובדים לא עוזבים את מקום העבודה. הם עוזבים את המנהל שלהם"…

 

בהזדמנות זו, אנו ממליצים לכם לחזור לפוסט שלנו – מנהל ישן, מנהל חדש

 

הצטרפו לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה – בקבוצת הלינקדאין שלנו!

 

כתיבת תגובה