כיצד למדוד החזר השקעה בלמידה ארגונית

5 במרץ 2019 | כללי
0 תגובות

עלות ההדרכות ופיתוח יכולות העובדים, היא ללא ספק הוצאה משמעותית בתקציב של כל חברה.
עפ"י סקר 2018 Training Industry Report ההשקעה הממוצעת של ארגונים גדולים בארה"ב עלתה מ- 17 מיליון $ ב- 2017, ל- 19.7 ב- 2018.
בחברות בסדר גודל בינוני עלתה ההשקעה מ- 600 אלף $ ל- 2.1 מיליון $!!! ואילו בחברות קטנות ירדה ההשקעה ממיליון $ ב- 2017, ל- 355,731 $ – מעט פחות מאשר ב- 2016.

מדידת אפקטיביות של למידה

איך שלא מסתכלים על הנתונים, כל חברה שמשקיעה בפיתוח העובדים שלה, רוצה למדוד תוצאות. אלא שכאשר מדובר בתחום הפיתוח והלמידה, המדידה מורכבת. יש נושאים בהם המדידה פשוטה, למשל כאשר מדובר בעובד שלומד להפעיל ציוד מסוים. אבל בנושאים כמו שירות לקוחות, המדידה מסובכת יותר.

היכולת של הארגון למדוד את ההשפעה ושיפור התוצאות כתוצאה מלמידה והכשרה של עובדים, מאתגרת מסיבות רבות.
שיטות המדידה המסורתיות, עלולות להיות סובייקטיביות והן מוגבלות לרגע מסוים, כמו סיום ההדרכה. גם סקרים למדידת שינוי בטווח זמן ארוך יותר, לא תמיד נותנים תמונה מלאה. למעשה, אין מדד יחיד יכול לקבוע אפקטיביות של למידה. בכדי לקבל תמונה מלאה צריך לאסוף דאטה ממספר נקודות מבט.

לדברי מומחים, הדאטה הזה צריך לכלול: צריכת תוכן, ידע נוכחי, תצפית התנהגותית, משוב מהעובדים, ותוצאות הערכת ביצועים. על סמך הנתונים האלה ניתן לתקף את הערך וההשפעה של הלמידה על העובדים ועל התוצאות העסקיות.

קיימים גם מודלים שונים להערכה, כגון Kirkpatrick’s Four Levels of Evaluation, Phillips ROI Methodology ו- Bersin’s Impact Measurement Framework שנסקרים בהרחבה בספר
Learning Analytics: Measurement Innovations to Support Employee Development.

בכדי למדוד האם תוצאות הלמידה והפיתוח היו אפקטיביות, צריך בראש ובראשונה לקבוע לאילו תוצאות אתם מצפים. זה יכול להיות משהו בסיסי כגון תפעול טוב יותר של מכונות וציוד, או מורכב יותר, כגון העמקת מחוברות העובדים. נקודת הבסיס למדידה חייבת להיות המצב הנוכחי בו הארגון נמצא כיום, כמו גם, תחזית היכן אתם רוצים להיות ומה אתם מקווים להשיג. מכאן, ניתן לקבוע מהם הכלים הטובים ביותר למדידת ההצלחה.

הדרך הטובה ביותר למדידת האפקטיביות, לדברי המומחים, היא להשוות את המצב לאחר ההדרכה, ביחס לנקודת הבסיס. זוהי כמובן מדידה פנים ארגונית, אך מומלץ גם להשוות אותה מול הסטנדרטים של המגזר העסקי בו אתם פועלים – מידע שניתן להשיג בחברות מחקר שונות (גרטנר וכד').

דוחות ואנליטיקות

מערכות לניהול הלמידה מספקות בדרך כלל מטריקות ודוחות שונים שנותנים מבט לגבי האפקטיביות של ההדרכות, כגון: זמן שהושקע בהדרכה, כמה השלימו את ההדרכה, כמה נשרו בדרך וכד'. נתונים כגון נשירה, יכולים לשפוך אור על קושי בהבנת התכנים.

גם פידבק מהעובדים יכול לעזור, וכמובן נתונים שנאספים לאורך זמן, אודות שינוי בביצועים / התנהגות.

למידה – חלק מחוויית העובד

אנחנו חיים בעידן בו הידע המקצועי מתיישן במהירות. עובדים שאינם מרחיבים את הידע שלהם במסגרת העבודה, לא יוכלו להתקדם במסלול הקריירה לו הם שואפים. זה נכון במיוחד לגבי עובדים מדור ה- Y.

58% מהם מצהירים כי היכולת שלהם ללמוד במסגרת העבודה, היא שיקול מרכזי כאשר הם מחפשים משרה חדשה. חברות שלא מאפשרות לעובדיהן ללמוד ולהתפתח, יתקשו להתמודד עם פערי היכולות (skill gap), יפסידו בתחרות על הטאלנט ולא יוכלו לגייס ולשמר עובדים מוכשרים.

לצד דור ה- Y, יש עובדים מהדור הוותיק ומדור הבייבי בומרס, דור ה- X, ואפילו ניצנים ראשונים של דור ה- Z. לכן דרכי הלמידה צריכות להתאים לסגנונות השונים, להעדפות שונות ולציפיות של העובדים. לדוגמה, דור ה- Y שגדל בעולם הדיגיטלי ומחובר לסלולרי, למחשב ולקונסולות משחקים, מצפה שארגונים ישתמשו בטכנולוגיות אלה כאמצעי למידה והכשרה.

קראו עוד בפוסט שלנו למידה – חלק בלתי נפרד מחוויית העובד.

עד כמה ה- ROI על למידה חשוב?

ברור שארגונים עסקיים מוטרדים מהחזר ההשקעה על למידה. אבל בהקשר זה, ראוי להיזכר במשל הישן: סמנכ"ל הכספים שואל את המנכ"ל "מה יהיה אם נשקיע בעובדים ואחר כך הם יעזבו?" והמנכ"ל משיב: "מה יהיה אם לא נשקיע בהם והם יישארו?"….

אם כך, ה- Return on Investment חשוב, אבל הוא לא המטרה. השפעה על ביצועים ושינוי התנהגותי לאורך זמן, הם המטרות. אף חברה לא רוצה לבזבז את המשאבים שלה, אבל ההחלטה האם לפתח את העובדים, לא יכולה להסתמך רק על ROI.

ובכל מקרה, למידה אינה מהלך חד-פעמי, אלא תהליך מתמשך של העמקת הידע נרכש, פידבקים דו-סטריים ותקשורת עם העובדים, על-מנת לתת להם את הכלים שהם זקוקים להם בכדי להתפתח בארגון. ה- ROI האמתי, אם כן, הוא מחוברות העובדים והיכולת לשמר אותם בארגון לאורך זמן.

רוצים לתכנן הדרכה אפקטיבית? – קראו את הפוסט שלנו עשר טעויות נפוצות בתחום ההדרכה וכיצד להימנע מהן.

 

הצטרפו לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה – בקבוצת הלינקדאין שלנו!

כתיבת תגובה