לחץ במקום העבודה: כמה זה עולה לנו

דקות 6 | 20 בנובמבר 2019
אילוסטרציה - לחץ במקום העבודה

שתף:

סקר שפורסם לפני מספר ימים מעלה כי 20% מהעובדים נעדרים מהעבודה 6 ימים או יותר בשנה כתוצאה מלחץ, ו- 37% מאבדים לפחות שעת עבודה ביום כתוצאה ממנו. אז תעשו חשבון כמה זה עולה לכם כמעסיקים…

על-פי הסקר:

  • 61% מהעובדים מרגישים לחץ גבוה הבא לידי ביטוי בעייפות קיצונית / תחושת חוסר שליטה,
  • הסיבות המרכזיות הגורמות ללחץ בעבודה: עומס – 39%, אנשים – 36,
  • הסיבות המרכזיות ללחץ בבית: כספים – 25%, משפחה, חברים ומערכות יחסים – 22%, תמרון בין עבודה לפנאי – 21%.

השפעות הלחץ על תפקוד בעבודה

השפעה על הפרודוקטיביות:

  • 41% מאבדים רבע עד חצי שעת עבודה ביום כתוצאה מלחץ
  • 37% מאבדים שעה או יותר
  • השאר מדווחים כי אינם מושפעים

השפעה על נוכחות:

  • 53% נעדרים בין יום לשניים בשנה בגלל לחץ
  • 27% בין שלושה לשישה ימים
  • 20% נעדרים שישה ימים ויותר

השפעה על יעילות:

  • 47% מהעובדים מגיעים לעבודה בין פעם ל- 4 פעמים בשנה כאשר הם לחוצים מדי בכדי לתפקד
  • 25% מעובדים חווים את זה 5 פעמים בשנה ואף יותר
  • השאר לא מושפעים.

כמה זה "יותר מדי לחץ"?

לחץ אינו בהכרח רע. מעט לחץ משאיר אותנו ממוקדים, אנרגטיים, נמנעים מטעויות ומסוגלים לעמוד באתגרים חדשים במקום העבודה. אבל בעולם הקדחתני של ימינו, מקום העבודה נראה לעתים קרובות מדי כמו רכבת הרים רגשית. שעות ארוכות, לוחות זמנים צפופים, ודרישות הולכות וגוברות, גורמים ליותר ויותר לחץ. וכאשר הלחץ גובר על היכולת שלנו להתמודד, הוא מתחיל לגרום נזקים לנפש ולגוף, כמו גם לשביעות הרצון בעבודה.
הנתונים מעידים על מגמת עליה בלחץ ביחס לעבר. 80% מהנשאלים דירגו את הלחץ שלהם ברמה 7 בסולם של 1-10. רמות הלחץ דורגו על בסיס גורמים שגרתיים המאיימים על בריאות העובד, רווחתו, גורמים להיעדרות ולהורדת התפוקה, כגון: ריבוי נסיעות, עמידה בלוחות זמנים, תחרות, דרישות גופניות, סיכונים, תנאים סביבתיים ועוד.
מתוך 80 האחוז שחשים לחץ, כמחצית אמרו שהו זקוקים לעזרה על-מנת להתמודד איתו.

איך מעסיקים יכולים לסייע בהורדת הלחץ? – 8 טיפים

  1. תוכניות בריאות ורווחה – מעסיקים רבים מציעים לעובדיהם תוכניות לקידום הבריאות ורווחת העובד, אלא שיעילותם אינה חד משמעית.
    בעוד ש-56% מהמעסיקים חושבים שהתוכניות מאפשרות לעובדים להם לחיות חיים בריאים יותר, רק 23% מהעובדים סבורים כך (עפ"י מחקר של Willis Towers Watson).
  2. זיהוי עומסי העבודהמערכת הנוכחות שלכם יכולה לסייע לכם לזהות היכן יש עומסי עבודה בלתי סבירים (עפ"י כמות השעות הנוספות במחלקה וכד').
    במקביל, תוכלו גם לזהות בעזרת המערכת היכן קיימת מגמה של עליה בכמות ההיעדרויות הבלתי מתוכננות. זוהי אינדיקציה טובה לכך שצריך לערוך בדיקה ולנהל נכון יותר את עומסי העבודה.
  3. לא להידבק לכיסא – התפיסה ש"הישיבה היא העישון החדש" חלחלה לאחר שדר' גיימס לוין אמר " Sitting is more dangerous than smoking and kills more people than HIV. We are sitting ourselves to death" אז וודאו שהאנשים שלכם לוקחים הפסקות, יוצאים לסיבוב קצר בחוץ או עוסקים בסוג כלשהו של פעילות גופנית, גם בזמן העבודה.
  4. גמישות – יותר ויותר עובדים מחפשים לעבוד תחת הסכמי עבודה גמישים המאפשרים להם שליטה על החיים המקצועיים והאישיים שלהם: מתי, איפה וכיצד הם עובדים. אבל פעמים רבות די במדיניות המאפשרת להם גמישות בעת הצורך, כגון יציאה בזמן בכדי לאסוף ילדים ממערכת החינוך, או אפשרות לעבוד לפעמים מהבית, ע"מ להקל את הלחץ.
  5. יעדים ברורים – עובדים חשים לחץ כאשר לא ברור להם מה מצופה מהם במסגרת תפקידם או במסגרת היעדים שנקבעו להם. לכן חשוב מלכתחילה להגדיר להם יעדים ברורים, אך גם לתת להם משוב תכוף והכוונה כיצד ניתן להתמודד עם האתגרים בהם הם נתקלים.
  6. הוקרה – סקר שערך לאחרונה אתר חיפוש המשרות CareerBuilder מעלה כי 50% מהעובדים יישארו בעבודתם אם הארגון יכיר ויוקיר אותם על מאמציהם ועל תרומתם. אותו סקר הצביע גם כי 40% מהעובדים לא ינסו לעשות מעבר למסגרת התפקיד שלהם, אם לא ירגישו שהם מקבלים הכרה משמעותית. אז אל תזלזלו בחשיבות תמריצים והוקרה, במיוחד כשעובדים עושים מאמץ מיוחד.
  7. פתרון מהיר של קונפליקטים – אי אפשר להימנע מקונפליקטים במקום העבודה. יש להם סיבות רבות, בין אם מדובר בחילוקי דעות מקצועיים, הבדלים אישיותיים, סכסוכי שכר, תחושת חוסר הערכה ועוד. התעלמות מקונפליקט לא תגרום לו להיעלם, אלא רק להחריף. יש להתייחס לנושא באופן קונסטרוקטיבי, מבלי להיכנס לפסים אישיים ומבלי לנקוט מדיניות ענישה שרק מובילה ללחץ נוסף.
  8. דוגמה אישית – אחת הסיבות ללחץ של עובדים, היא הלחץ שמשדרים להם המנהלים שלהם. לכן יש חשיבות לכך שהמנהל לא יחצין את רגשותיו, או ייתן לגישה שלילית ולכעסים שלו לחלחל לעובדיו. מרגישים לחוצים? – צאו להפסקה, קבעו לעצמכם לפחות יום בשבוע בו יוצאים מוקדם יותר מהעבודה, ואפילו המירו פגישות בחדר הישיבות לפגישות בהליכה. הקדישו לעצמכם זמן לאחר שעות העבודה להתאוורר: צאו לריצה, קבעו זמן איכות עם משפחה או חברים ואל תוותרו על חופשות.

ובהקשר זה, תורידו לחץ, פנו לעצמכם קצת זמן והיכנסו לפוסט שלנו "ארבע שיחות TED על לחץ בעבודה וכיצד להתמודד איתו" – שווה כל רגע…

יש לכם טיפים נוספים? – שתפו אותנו
הצטרפו לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה – בקבוצת הלינקדאין שלנו!

שתף: