זמן זה כסף – שיטת ה"תחתים לי" ודרכים נוספות של ניצול לרעה של זמן העבודה – כמה זה עולה לעסק שלך?

30 באוקטובר 2017 | Synerion, כללי, ניהול זמן ונוכחות
0 תגובות

אולי לא נעים לדבר על זה כי אתם רוצים לבטוח בעובדים שלכם ב- 100%, אבל סקר של Salary.com שפורסם בבוסטון גלוב, מגלה כי בממוצע, עובדים "גונבים" 54 דקות בכל יום עבודה, וזה עולה למעסיק הרבה כסף – כ- 10% מעלות השכר!

איך? – דיווח כוזב של זמן עבודה, ניצול לרעה של זמן העבודה ועוד

כשמדברים על גניבה המבוצעת בידי עובד, הכוונה היא לא רק לנכסים מוחשיים כמו חפצים או ציוד אלא גם על נכסים מופשטים שאינם מוחשיים, כמו 'זמן עבודה'. בישראל, כמו גם במדינות רבות אחרות, החוק קובע ענישה מחמירה גם במקרים כאלה, אבל זה לא מונע מעובדים רבים לבצע את העבירה, חלקם אפילו באופן לא מודע או מכוון.

"תחתים לי"

עפ"י הסקר שפרסם הבוסטון גלוב, 74% מהמעסיקים טוענים שהם סובלים מתופעת ה"תחתים לי", בה עובד מעביר את הכרטיס שלו למישהו שמסיים לעבוד מאוחר יותר או מגיע מוקדם יותר, ו- 19% מהעובדים מודים שהם אכן עושים זאת. העלות למעסיק – כ- 2.2% מעלות השכר.

דיווח שעות לא מדויק

לכולנו קורה שמדי פעם אנו שוכחים להחתים כניסה/יציאה. אבל, יש מקרים שדיווח חסר, משמש עובדים לעגל כלפי מעלה את השעה. ויש הגעה לעבודה הרבה לפני תחילת שמשמרת או יציאה הרבה לאחר סיום משמרת, כמובן גם דיווח כוזב של ימי מחלה. 60% מהמעסיקים טוענים שהם סובלים מתופעה. העלות המוערכת – כ- 4% מעלות השכר.

מבזבזים זמן

שיחות מסדרון, הפסקות ארוכות, טיפול בנושאים פרטיים, גלישה באינטרנט, "מריחה" של העבודה כדי לגלוש לשעות נוספות, ואפילו עבודה עבור מישהו אחר – אלו רק חלק מסיבות לפרודוקטיביות נמוכה ולכך שמעסיקים נאלצים לשלם לעובדים עבור זמן שבפועל לא עבדו בו, ואולי אפילו עבור גלישה לשעות נוספות. עפ"י הסקר 89% מהעובדים מודים שהם מבזבזים זמן עבודה, מחציתם אפילו מעל שעה ביום.

מה עושים אם חושבים שעובדים מנצלים לרעה את זמן העבודה?

  1. תקשרו לעובדים מדיניות ברורה – הגדירו בבירור את מדיניות שעות העבודה, היעדרויות, איחורים, זמן הפסקות, שעות נוספות וכד'. הבהירו מהו ניצול לרעה של זמן העבודה ואת ההשלכות הצפויות.
  2. השתמשו באמצעי דיווח אמין, לדוגמה באמצעות הסמארטפון של העובד, שאף מזהה את מיקום העובד בעת הדיווח, או באמצעי זיהוי ביומטריים. בניגוד לכרטיס שעובד יכול להעביר לחבר שיחתים עבורו, את הסמארטפון שלו הוא לא ייתן לאיש.
  3. החליטו האם העובדים רשאים לעדכן את גיליון הנוכחות, ובדקו את הדיווחים במערכת הנוכחות. זהו עובדים שבאופן קבוע "מפספסים" דיווחים ומתקנים את גיליון הנוכחות שלהם. זה צריך להדליק נורת אזהרה.
  4. עובדים במשמרות? – שלמו לעובדים על פי זמן העבודה בפועל. מערכות חכמות יודעות לשלב בין סידור העבודה/משמרת לנוכחות בפועל, ולחסוך לכם תשלום עבור הגעה מוקדמת למשמרת / יציאה מאוחרת, איחור /יציאה מוקדמת ועוד.
  5. קבעתם מכסת שעות נוספות ו/או דרישה לאישור מוקדם לביצוע שעות נוספות? דרשו מהמנהלים לנטר באופן שוטף במערכת הנוכחות את השעות הנוספות של העובדים שלהם, ולאשר לתשלום רק את אלו שבמסגרת המדיניות.
  6. נהלו מעקב היעדרויות וזהו במערכת מגמות של עליה בשיעור ההיעדרויות הבלתי מתוכננות, מגמות של "תחלואה" בימי ראשון וחמישי וכד'.

 

אלו רק כמה דוגמאות לאופן בו תוכלו לקחת בחזרה את השליטה על זמן העבודה, למצות אותו, להעלות תפוקות, לחסוך עליות שכר, לצמצם היעדרויות ועוד.

רעיונות נוספים? – שתפו אותנו

הצטרפו לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה – בקבוצת הלינקדאין שלנו!

 

כתיבת תגובה