הפורום הכלכלי העולמי: ארבע המגמות-על שמעצבות את עולם העבודה

דקות 5 | 21 במאי 2018
אילוסטרציה - רובוטים

שתף:

כולנו כבר יודעים שהקדמה הטכנולוגית מייתרת משרות ומשימות שאינן דורשות כישורים מקצועיים, כגון קופאים בסופרמרקטים, טלרים בבנק, סוכני נסיעות ואפילו הדוור השכונתי.
אלא שהטכנולוגיה והאוטומציה כבר משפיעות גם על משרות מקצועיות כגון אנליסטים כלכליים, עורכי-דין, ויועצי מס.
בשנת 2000 העסיקה גולדמן זקס במטה שלה בניו-יורק, 600 סוחרים בשוק ההון. בשנת 2017 נשארו רק שניים (!!!) כי אלגוריתם מבצע את אותה עבודה, וזה מנגד, ייצר 200 מקומות עבודה למהנדסי מחשבים.
זו אינה תופעה ייחודית לגולדמן זקס, אלא משפיעה על כל בנקי ההשקעות בוול סטריט.
אבל כשלמידת מכונה היא חלק מטכנולוגיה המאפשרת הגשת דוחות מס מקוונים, גם מקצועות פיננסיים אחרים, כגון רואי חשבון ויועצי מס, נעלמים מהעולם.
בפורום הכלכלי העולמי מצביעים על 4 מגמות-על שמעצבות מחדש את עולם העבודה:

1. חוסר יציבות תעסוקתית

מרבית המשרות בכלכלות המפותחות לא מציעות הסכמים קבועים, ומערבות יותר ויותר עצמאיים ופרילנסרים. המשמעות היא שלאנשים אלה אין רשת בטחון סוציאלית כגון דמי אבטלה, ימי חופשה ומחלה בתשלום וכד'. בארה"ב, המצב גרוע עוד יותר משום ששם גם אין לעובדים כאלה ביטוח לאומי ורפואי.
עפ"י דוח של מקינזי, ב- 94% מהמשרות נוצרו בארה"ב בין השנים 2005 ל- 2015, היו בקטגוריה הזו, ללא רשת ביטחון. זה כמובן מעלה את רמת הפגיעות של עובדים אלה ומציב אתגרים חדשים בפני איגודים מקצועיים.

2. תוחלת חיים

הבשורות הטובות הן שתוחלת החיים עולה בשנתיים, במהלך כל עשור שעובר. איך זה משפיע עלינו? האם אנחנו באמת יכולים לצפות שניהנה מפנסיה יפה למשך 20 שנה? לאחרונה דיווחו עיתונים באיטליה כי למעלה מ- 700,000 איש מקבלים פנסיה משנת 1982. במילים אחרות, הם פרשו מהעבודה, כבר לפני 36 שנים לפחות. יתכן שהם בפנסיה תקופה ארוכה יותר מזו שעבדו.
יתרה מזו, תמיד חשבנו על חיינו כמחולקים לשלושה שלבים: אנחנו לומדים עד אמצע שנות העשרים של חיינו, עובדים במשך 35-40 שנה, ופורשים מתישהו בשנות השישים לחיינו. אבל אנחנו צריכים לשנות את הלך המחשבה הזה ולהכיר בכך שעלינו ללמוד לאורך כל מהלך החיים שלנו. אם אנחנו רוצים להישאר רלוונטיים ולהביס את למידת המכונה שהזכרנו, עלינו להפוך בעצמנו ל'מכונות למידה'.

3. מקצועות חדשים

הטכנולוגיה יוצרת יותר משרות חדשות ביחס לאלה שנעלמות בענף. אלא שהשינוי הזה כואב.
מחקר נוסף של מקינזי מעלה ש-56% מהמשרות הטכנולוגיות הן במקצועות חדשים המחייבים ידע, התמחות וניסיון בתחומים טכנולוגיים חדשניים: בינה מלאכותית, האינטרנט של הדברים, מציאות מדומה ורבודה, סייבר, למידת מכונה, רובוטיקה, מדפסות תלת ממד, בלוקצ'יין ועוד. השכר במקצועות אלה מרקיע שחקים, בעוד שהשכר בתחומים טכנולוגיים מסורתיים יותר, יורד.

4. נשים

נשים מהוות 52% מהאוכלוסייה, ועדיין, גם כיום, השכר שלהן נמוך משל גברים, והן ממלאות תפקידים שמתחת לרמת הכישורים והניסיון שלהן.
אבל בפורום הכלכלי משוכנעים שהעתיד שייך לנשים. למה? – משום שיש להן את הכישורים והתכונות האנושיות שיהוו יתרון עידן המהפכה התעשייתית הרביעית, כגון שיתוף פעולה (בניגוד לתחרותיות), אמפטיה, יצירתיות, הקשבה ולמידה.

המהפכה התעשייתית הרביעית כבר כאן – האם אתם מוכנים?

בהתחשב במגמות הנ"ל, גם ארגונים צריכים לחשב מסלול מחדש, אומרים בפורום לכלכלה עולמית. המהפכה התעשייתית הרביעית אינה ה'ריבע', של המהפכה התעשייתית הראשונה, שבה התייחסו לעובדים כמו אל 'חלקי חילוף'. לכן ארגונים לא יכולים לפעול על-פי מתודולוגיות מיושנות. סביר גם שהמודל הבירוקרטי של המגזר הציבורי לא ישרוד עוד זמן רב במתכונתו הנוכחית. עלינו לתכנן מחדש ארגונים, מתוך הבנה שצריך להעצים את העובדים, ולא לשלוט בהם באמצעות האיום התמידי שהם עלולים לאבד את מקום העבודה שלהם ואת הביטחון הכלכלי.
אי אפשר להעסיק בוגרי אוניברסיטאות בשכר רעב. מחקרים מוכיחים כי עובדים משכילים מונעים מתוך תחושת מטרה, אוטונומיה, היכולת שלהם להתפתח ולהשתפר, תחושת הוגנות ושקיפות. כל עוד נמשיך לטפל באנשים בשיטת 'המקל והגזר' הדברים פשוט לא יעבדו.
המציאות החדשה מחייבת אותנו לחשוב ולפעול בדרך חדשה: אנחנו לא יכולים לפתור בעיות חדשות בכלים מיושנים או בהלך מחשבה שפס מהעולם. בכדי להתאים לעולם העבודה של המהפכה התעשייתית הרביעית, עלינו להיות מונחים ע"י מצפן מוסרי, רדאר שמאפשר לנו לחמוק מסכנות, בכדי שנוכל לגלות הזדמנויות חדשות לכולם.

אנו מזמינים אתכם להצטרף לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה, בקבוצת הלינקדאין שלנו!

שתף: